torsdag 28 oktober 2010

torsdag v. 43

Idag har jag testat på ett annat yrke, jobba på ett container skepp. Som ni ser på bilden nedan så övervakar jag att killarna i kranarna drar i rätt spakar så att skeppet blir lastat på rätt sätt.

Bilden är tagen uppe på Monkey Island som de kallade soldäcket.
Jag besökte styrbryggan, fören och aktern med alla rep och kättingar till ankarna. Testade att göra en "I'm King of the World!" längst fram, detta fartyget låg bara stilla till kajen men fick lite uppfattning om hur det måste kännas för Leo.
Ett snabbesök i maskinrummet hanns också med, där lärde jag mig att det är en tvåtaktsmotor som får den här kvinnan att röra sig. Hon behövde ganska mycket olja och bränsle också. Tyvärr har jag glömt exakta siffror på hennes behov, kan ha varit för att det var en dansk som berättade och han körde med sina halvfjers och i en högljud motormiljö är det lätt att komma bort sig. Men typ 2ton bränsle i timmen eller nått sånt.

Nu är det inte så att jag ska byta jobb eller nått, utan vi var på en guidad tur på en Maersk båt i Göteborgs hamn. Vår guide på båten var ingen annan än en Ukrainsk Markoolio. Lite smalare dock eftersom denna springer i måååååånga trappor (vi fick nog gå i de flesta)

Större delen har haft maritimt tema, på resan upp och ner från Götet satt vi som packade sillar. Tre vuxna i baksätet är kanske inte helt optimalt för en längre resa, men vi överlevde även om min rumpa klagade när jag hoppade ur. Det vräkte ner vatten (regn) från himlen nästan hela dagen också.
Men lagom till jag var hemma sprack det upp så jag hann med en liten runda i skogen med Chippen.

Kvällen har jag sen spenderat först framför tvn sen framför datorn. På tvn visades det Glee, jag bara älskar Glee. Kolla bara nedan, kan man göra nått annat? ÄR han inte snygg i de där glasögonen???

Nu har jag bestämt träff med John Blund, han har också svarta glasögon på sig idag
Over and out!

Inga kommentarer: